Pages

entry busuk

Tuesday, August 28, 2012

FAKTA TWITTER


Fakta Twitter.
1 )  Orang pertama yang mempunyai akaun Twitter adalah Jack Dorsey. beliau adalah pencipta Twitter dan orang pertama yang melakukan Tweet. tengok apa yang ditweetkan beliau kat bawah ni. korang pon boleh retweet..  



2) Twitter di cipta pada tahun 2004.




3)  Laman sosial Twitter ini bernilai 20 Milion.


Jack Dorsey


4)  Nama asal Twitter adalah “TWTTR”. ini disebabkan kod singkat 5 huruf ini sangat popular di Amerika.




5)  Pada mulanya, tidak ada limit jumlah karakter yang boleh ditulis di Twitter. Jika lebih dari 140 karakter, Twitter akan membaginya menjadi dua buah tweet atau lebih. Kemudian pada tahun 2007, kerana berbagai alasan, barulah tweet terhad menjadi hanya 140 karakter saja sampai sekarang.




6)  Simbol  @ untuk tag rakan di twitter manakala # untuk hashtag.

7)  Selalunya, pengguna telefon pintar ( Blackberry, iPhone, galaxy )  lebih mudah untuk berTwitter. hal ini kerana terdapat aplikasi Twitter dalan smart phone mereka. terdapat beberapa software yang memudahkan pengguna Internet menggunakan Twitter.  Antaranya Tweetdeck, Ubertwitter dan Seesmic.




kalau dah baca fakta kat bawah tu. aku selitkan sikit pendapat aku tentang Twitter ni. hehe.. perkara yang aku suka tentang twitter ni kita boleh merapu meraban dekat timeline kita sesuka hati tapi kalau yang rajin tweets dalam sehari cecah seribu tu boleh kena tweet limit. maksudnya kita tak boleh tweet lagi dah.. cukuplah seribu tak cukup lagi ke.. haha. (aku tak pernah kena okayyy.,,:P)


twitter ni jugak takdela berat macam FACEBOOK yang penuh dengan gambar2, video, notes, apps and macam2 lagi la. twitter hanya boleh upload video and gambar tapi kita boleh buat pilihan nak tengok or tak. kena klik link baru keluar. so lebih kemas sikit kan timeline. lagi satu, aku suka twitter sebab aku suka baca quote. ramai orang suka post quote kat situ.


kalau dulu aku tak tahu nak guna twitter sekarang boleh dikata kan pro la.. haha. (dulu aku noob gila) mula mula rasa tak best tapi lama lama addicted pulak. lebih lebih lagi ramai kawan kawan kita kat situ. so, bagi bagi rakan rakan bloggers yang ada account atau baru nak buat twitter tu, jemput2 lah follow aku. aku follow balik. boleh kita saling bertukar pendapat dan retweet entry. kan.... hehe. ok bye. see you on twitter. :P



sumber fakta : sini

1 comment:

apa pendapat kamu?