Pages

entry busuk

Wednesday, January 11, 2012

hitam

aku ni dari kategori kulit gelap. tapi takde la gelap sangat. kalau cerita pasal warna, memang aku selalu la kena bahan dengan kawan kawan. kadang kadang diorang bahan, aku boleh terima, tapi kalau mood  dalam mode tacing ke apa, malu jugak rasanya kena bahan je. aku rasa ramai lagi yang kulit gelap senasib aku. jangan risau kawan, ni aku ada pesanan untuk diorang.




Dari kecik lagi kita diajar yang putih itu cantik. putih itu suci.
Kita dididik juga yang hitam itu hodoh. hitam itu jahat..
Kita, ataupun mungkin semua orang, meletakkan hitam kepada benda negatif. benda jahat. benda buruk.

Tapi semakin kita dewasa, pengalaman semakin mengajar kita, putih di muka tak bermakna putih di hati. hitam di muka tak bermakna hitam di hati.

sebenarnya, hitam itu hebat. Hitam itu keunggulan. Hitam ada kelebihan juga dari pandangan orang lain. Dalam hitam, ada manisnya. Ramai suka bila orang dilabel hitam manis. pernah dengar lagu ni?

Hitam Manis

Hitam manis, hitam manis
Yang hitam manis
Pandang tak jemu ,pandang tak jemu
Yang hitam manis pandang tak jemu
Hitam manis hitam manis
Yang hitam manis
Paras mu cantii buah hati ku
Siang dan malam selalu ku rindu
Di waktu bulan terang cuaca aaa...
Ku pejam mata tapi tak lena
Yang hitam manis datang menjelma
Yang hitam manis datang menjelma
Kenangan yang menggoda
Aku teringat pandang pertama
Hitam manis hitam manis
Yang hitam manis
Pandang tak jemu pandang tak jemu
Yang hitam manis pandang tak jemu.

 ingatlah hitam tak semestinya buruk dan putih tak bermakna suci. macam pepatah jawa 'dont judge peoples by their skin'. jadi, jangan sedih geng...biar kulit gelap, jangan hati gelap.
sebenarnya kulit putih or hitam? itukan semua warna-warna kehidupan..hehe..~

pernah dengar bukan? kan ke tak kan?
  1. hitam itu menawan
  2. hitam itu manis
  3. hitam itu seksi
  4. hitam itu macho
  5. hitam itu klasik
  6. hitam itu gaya, mutu, keunggulan
  7. hitam itu Rain (iklan syampu)


*aku tak hitam! aku coklat! :P

4 comments:

  1. Senasib la kita. Dari kecik asyik dibandingkan dengan adik. Sedih samapi sekarang jadi rendah diri. Pernah kawan ejek terang-terangan. Pernah orang ingat saya anak angkat sebab muka ala-ala hindustan. Tengok orang lain rasa semua orang lebih cantik. Tapi, bila tengok cermin- aku pun tak lah hodoh sangat. Aku sweet kot. Haha.

    ReplyDelete
  2. haha.bagus la berpikiran camtu. niar muka gelap, jangan biarkan hidup anda diselubungi kegelapan~ v^^

    ReplyDelete
  3. tak kisah la hitam atau putih..yang penting warna kulit bukan melambangkan keperibadian seseorg..betul tak?;)

    ReplyDelete

apa pendapat kamu?